W dniach 5-10 kwietnia 2011 odbyła się wizyta w Sct. Severin Skole w Haderslev w Danii.
Celem była:
1. Wymiana dotychczas opracowanych materiałów ( ulotek, prezentacji, filmów),
2. Warsztaty poświęcone źródłom energii i wody w każdym z państw partnerskich,
3. Wizyta w miejscach o szczególnym znaczeniu dla regionu.
4. Prezentacja projektu strony internetowej projektu,
5. Dalsze planowanie pracy, zredagowanie krótkiego raportu, obejmującego obecne i przyszłe dokonania oraz krótką ewaluację dotychczasowych działań.
Wtorek 5 kwietnia była dla nas dniem podróży. W środę rano wszyscy spotkaliśmy się na boisku szkolnym, gdzie przywitali nas nauczyciele i dyrektor Sct. Severin Skole.
Następnie uczniowie poszli zwiedzać szkołę z duńskimi kolegami, zaś nauczycieli oprowadzali nauczyciele-gospodarze omawiając jej specyfikę i funkcjonowanie. Była to okazja do zapoznania się z duńskim systemem edukacyjnym.
W trakcie, gdy grono nauczycielskie obserwowało pracę szkoły, uczniowie udali się na lekcję języka duńskiego, gdzie mieli możliwość nauczyć się podstawowych zwrotów. Dla nas Polaków okazał się to niezwykle trudny do nauczenia język. Następnie uczniowie i nauczyciele podzieleni zostali na dwie grupy. Jedna grupa udała się do sali, gdzie poznawała program SecondPlaces, a druga grupa uczestniczyła w lekcjach.
Około godziny 14 odbyło się na spotkanie z przedstawicielem urzędu miasta, który scharakteryzował miasto i region. Po spotkaniu mieliśmy okazję poznać historię i zabytki Haderslev. Uczniów oprowadzali ich duńscy koledzy, zaś nauczycielka historii z duńskiej szkoły przybliżyli nauczycielom wiadomości na temat miasta.
W czwartek uczniowie zaprezentowali osiągnięcia projektu - prezentacje i filmy na temat energii i wody. Oprócz poznawania tajników wody i możliwości uzyskiwania energii ze źródeł odnawialnych w naszych krajach, prezentacje i filmy zawierały również wskazówki, jak możemy dbać o środowisko, oszczędzając wodę i energię. Mieliśmy również okazję porównać wyniki ankiet o naszych nawykach związanych z wodą i energią przeprowadzonych wśród uczniów szkół partnerskich. Młodzież naszej szkoły przedstawiła swoje prezentacje w programie Prezi, zaś po swojej prezentacje rozdała broszurki o wodzie. W międzyczasie przedstawiciele uczniów i nauczycieli z każdej szkoły udzieli wywiadu do lokalnej gazety.
Popołudnie uczniowie spędzili ze swoimi duńskimi kolegami. Nauczyciele w tym czasie omówili: dotychczasową realizację poszczególnych zadań projektu oraz problemy, które napotkały szkoły partnerskie oraz sposoby i terminy realizacji kolejnych zadań. Uzgodniono również termin październikowego spotkania w Carrarze. Przedstawiony został także projekt strony internetowej, za stworzenie której odpowiedzialna jest szkoła z Anglii. Po tej prezentacji dyskutowano nad poprawkami lub dodatkowymi propozycjami materiałów i informacji do umieszczenia na stronie.
Piątkowe przedpołudnie spędziliśmy w szkole, gdzie przedstawiciel firmy DONG Energy (która od wielu lat zajmuje się m.in. energią wiatru) zaprezentował ciekawą prezentację na temat energii odnawialnej. Następnie udaliśmy się do muzeum wojny z 1864 r. i bitwy pod Dybbøl, w którym dowiedzieliśmy się więcej na temat historii regionu - Jutlandii. Mieliśmy okazję zobaczyć reduty, Dybbøl Banke, pozostałości wojen duńsko-niemieckich.
Pobyt w Danii to nie tylko prace projektowe. Był to również czas na integrację młodzieży. Sobota była dniem sportu. Był to dzień na różne gry sportowo-rekreacyjne na boisku szkolnym oraz rozmowy. Uczniowie i nauczyciele grali w dobrze znane wszystkim gry, ale mieli również możliwość spróbowania gier nam nieznanych.
Wszyscy miło spędzili czas przy ognisku, gdzie piekliśmy typowe dla tego regionu chlebki z ciasta drożdżowego.
Jedna z mam przygotowała ciasto, na którym lukier jak żywo przypominał logo naszego projektu.
Czas spędzony w szkole duńskiej pozwolił nam poznać lepiej grono pedagogiczne i uczniów, zaprezentować nasze prace i osiągnięcia oraz wymienić się pomysłami na dalsze spotkania.
Podczas spotkań rozmawialiśmy z naszymi nowymi przyjaciółmi, wykorzystując każdą chwilę do lepszego poznania się i budowania osobistych więzi, które są podstawą udanego projektu. Zajęcia w szkole, oficjalne spotkania, wycieczki stanowiły podstawową część pobytu, lecz integracja młodzieży następowała przede wszystkim podczas pobytu u goszczących rodzin, organizowanych we własnym zakresie pikników i wspólnych wycieczek.
No comments:
Post a Comment