25/10/2010

Wizyta w Sunderland/Visit in Sunderland


W dniach 19-23 października odbyła się pierwsza z zaplanowanych wizyt roboczych w ramach projektu Comenius Be Globally Aware. Spotkanie, w którym uczestniczyli nauczyciele z 6 szkół partnerskich, miało miejsce w Academy 360 w Sunderland w północno-wschodniej Anglii. Naszą szkołę reprezentowali p. dyr. Zbigniew Winiarski, p. Małgorzata Garkowska - koordynator projektu oraz p. Dorota Borowska - nauczycielka j. angielskiego i j. niemieckiego.
Celem było:
• Prezentacja szkół biorących udział w projekcie,
• Obserwowanie lekcji w ramach wspólnej wymiany doświadczeń,
• Warsztaty dla nauczycieli dotyczące najnowszych rozwiązań w technologii informacyjnej,
• Utworzenie i rozpoczęcie pracy nad wspólną strony Wiki/internetowej projektu,
• Konfiguracja narzędzi komunikacyjnych, używanych w trakcie projektu,
• Ustalenie ścisłych zasad współpracy,
• Wybór logo projektu spośród propozycji szkól partnerskich,
• Dalsze planowanie pracy, zredagowanie krótkiego raportu, obejmującego obecne i przyszłe dokonania oraz krótką ewaluację dotychczasowych działań.
Spotkanie miało charakter szkoleniowy, przybliżyło uczestnikom możliwość wykorzystania nowoczesnych technologii ICT w nauczaniu i podczas realizacji projektu, we współpracy na odległość, przygotowaniu elektronicznych rezultatów, w zespołowym uczeniu się w międzynarodowej grupie.
We wtorek 19 października po południu nastąpiło pierwsze spotkanie nauczycieli w szkole. Był to czas na poznanie się i podzielenie się pierwszymi wrażeniami z projektu.
W środę w godzinach przedpołudniowych odbyło się spotkanie z dyrektorem szkoły Paulem Prestem, który scharakteryzował Academy 360, przedstawił jej historię oraz wizję pracy z młodzieży w większości pochodzącej z dzielnicy Pennywell, która to w latach 80 i 90 charakteryzowała się wysokim poziomem przestępczości i zachowań aspołecznych. Następnie angielscy uczniowie oprowadzili nas po szkole, która zachwyciła wszystkich swoim wyposażeniem i nowoczesnością. Mieliśmy okazję również obserwować zajęcia lekcyjne, poznać metody pracy angielskich nauczycieli (np. zasady Cooperative Learning) i omówić je podczas rozmów z gospodarzami. Spotkanie uświetniły również artystyczne występy uczniów. W międzyczasie przedstawiciele szkół udzieliły uczniom krótkich wywiadów. W dalszej części spotkania nauczyciele z poszczególnych państw zaprezentowali swoje szkoły – prezentacje przygotowane przez uczniów i strony internetowe szkół. Następnie rozpoczęło się szkolenie z nowoczesnych technologii Web 2.0. Nauczyciele ze szkoły angielskiej przedstawili: Google Earth, Google Docs, Voicethread i możliwość ich wykorzystania w nauczaniu i projekcie. Następnie Eleni Kabaraki z Grecji przedstawiła stronę Wiki www.begloballyaware.pbworks.com oraz omówiła w jaki sposób tworzyć i edytować strony, jak tworzyć linki do zasobów wewnętrznych i zewnętrznych itd.
Czwartek był kolejnym dniem szkolenia. Tym razem wszyscy spotkaliśmy się w siedzibie firmy Gentoo współpracującej z Academy 360.

Pierwszą część szkolenia poprowadził Leon Cynch, który specjalizuje się w efektywnym korzystaniu z nowych technologii Web 2.0 w edukacji. Przybliżył on działanie Second Places, możliwość wykorzystania platformy do celów edukacyjnych, jej działanie i zalety. W drugiej części Małgorzata Garkowska zaprezentowała program HotPotatoes i Prezi, Vuvox, Glogster, iSpring Converter i Slideshare.
W kolejnym dniu przed południem nastąpiło wybranie loga naszego projektu. Każda ze szkół zaprezentowała wybrane prace swoich uczniów i po głosowaniu zwycięskie okazało się logo ucznia z Danii. Nauczyciele omówili dotychczasową realizację poszczególnych zadań projektu oraz problemy, które napotkały szkoły partnerskie. Uszczegółowiono plan i zasady dalszej współpracy, ustalono szczegóły dotyczące kolejnej części projektu, termin kolejnej wizyty roboczej.
Popołudnie było okazją do poznanie zabytków i historii Sunderlandu oraz zwiedzenie wpisanej na listę światowego dziedzictwa UNESCO katedry w Durham.
Rezultatami było:
• poznanie nowoczesnych narzędzi technologii Web 2.0
• wybranie loga projektu
• prezentacja szkół i systemów edukacyjnych
• nawiązanie pierwszych bezpośrednich znajomości interpersonalnych między nauczycielami
• omówienie kolejnych etapów realizacji projektu, napisanie krótkiego raportu ewaluacyjnego
• poznanie poznania dziedzictwa kulturowego i historii hrabstwa Tyne and Wear.

No comments:

Post a Comment